Logopeda
" Prawidłowy rozwój językowy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa - dzięki językowi można bowiem porządkować otaczający świat,nauczać zasad obowiązującychw społeczeństwie." prof. Jagoda Cieszyńska
w społeczeństwie."
prof. Jagoda Cieszyńska

PLAN PRACY LOGOPEDY
NA ROK SZKOLNY 2021/2022
1. Prace organizacyjne
– przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych w klasach pierwszych, drugich i trzecich;
– zapoznanie się i analiza nowych opinii i orzeczeń uczniów;
– rozdanie i weryfikacja pisemnych zgód rodziców/opiekunów prawnych na przeprowadzenie dokładnych badań logopedycznych i ewentualną terapię;
– diagnoza logopedyczna;
– zakwalifikowanie uczniów do zajęć ( podział na grupy terapeutyczne ) oraz określenie dnia i godziny zajęć;
– przygotowanie gabinetu i materiałów do pracy logopedycznej;
2. Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia:
a) oddechowe: wyrabianie oddechu odpowiedniego dla mowy, ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia
emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi;
b) głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach,
wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów;
c) artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszyków;
d) słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiadanych – wdrażanie do samokontroli, ćwiczenia kształtujące i rozwijające słuch fonemowy;
e) leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
wywoływanie głoski w izolacji;
utrwalanie głoski korygowanej ma materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach;
ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach, rymowankach, wyliczankach;
automatyzacja poprawnej mowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych rozmowy kierowane;
gry i zabawy logopedyczne;