ZASADY I WARUNKI ORGANIZACJI
PROJEKTU EDUKACYJNEGO
W ZESPOLE SZKÓŁ W KOSZĘCINIE GIMNAZJUM NR 1
1. Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie § 21a Rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz.562 z późn. zm.), a udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami statutu.
2. Projekt jest realizowany w terminie do zakończenia zajęć dydaktycznych w klasie drugiej. W szczególnych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu, jednak nie dłużej niż do zakończenia zajęć dydaktycznych w pierwszym okresie nauki w klasie trzeciej.
3. Tematyka projektu związana jest z zakresem treści poszczególnych zajęć zgodnie z podstawą programową określoną w załączniku nr 4 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. nr 4, poz.17), może wykraczać poza treści podstawy programowej oraz może być związana z realizacją przyjętego w gimnazjum Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki.
4. Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
5. Projekty edukacyjne realizowane są w zespołach klasowych lub międzyklasowych liczących 3 – 6 uczniów, a ich opiekunem jest nauczyciel lub wychowawca klasy.
6. System podziału uczniów na poszczególne zespoły odbywa się:
a) poprzez dobór samodzielny uczniów,
b) w sposób losowy,
c) przez wybór nauczyciela, zgodnie z ustalonymi wcześniej kryteriami.
7. Czas realizacji projektów jest uzależniony od jego problematyki i nie powinien przekroczyć 6 miesięcy.
8. Koordynatorem projektów edukacyjnych jest nauczyciel powołany przez dyrektora gimnazjum, którego zadaniem jest:
a) zebranie od zespołów przedmiotowych bądź poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektu, sporządzenie ich listy zbiorczej, jej przedstawienie dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz upowszechnienie w sposób przyjęty w szkole;
b) monitorowanie stanu realizacji projektów;
c) upowszechnianie informacji na temat realizowanych projektów;
d) organizację publicznej prezentacji projektów;
e) podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej sprawozdania zbiorczego na koniec roku szkolnego.
9. Opiekun projektu odpowiada w szczególności za :
a) wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści z podstawy programowej;
b) omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe;
c) przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami jej prowadzenia:
· karty projektu,
· arkusza ewaluacji;
d) prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt;
e) czuwanie nad prawidłowa realizacją;
f) motywowanie uczniów do systematycznej pracy;
g) konsultowanie z wychowawcą udziału ucznia w projekcie;
h) ocenę projektu we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację.
10. Opiekun projektu ma obowiązek współpracować z innymi nauczycielami, jeśli wymaga tego tematyka projektu.
11. Nauczyciele – w zakresie swoich kompetencji – są zobowiązani do udzielania wsparcia w realizacji projektów zespołowi projektowemu, który za pośrednictwem opiekuna projektu zwróci się o pomoc, a także, na prośbę opiekuna projektu, biorą udział w opracowaniu kryteriów oceny projektu i samej ocenie projektu.
12. Zadania wychowawcy klasy związane z realizacja projektu:
a) Poinformowanie uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;
b) Prowadzenie działań organizacyjnych, związanych z realizacja projektu przez wszystkich uczniów klasy, dotyczących w szczególności:
· wyboru tematu i grupy projektowej przez każdego ucznia klasy,
· monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem zespołu,
· przekazywania informacji o wynikach monitorowania rodzicom (prawnym opiekunom);
c) komunikowania się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;
d) dokonywania zapisów dotyczących realizacji przez uczniów projektu edukacyjnego w dzienniku lekcyjnym, arkuszach ocen, na świadectwie.
13. Realizacja projektu może odbywać się podczas zajęć lekcyjnych, o ile nie zaburza to zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych według ustalonego wcześniej harmonogramu.
14. Końcowa ocena udziału uczniów w projekcie może mieć formę opisową, może być wyrażona stopniem szkolnym z jednego lub kilku przedmiotów. Forma i kryteria oceny są znane uczniowi od samego początku pracy nad projektem. Ocena obejmuje nie tylko efekt końcowy, ale też systematyczność pracy uczniów, aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.
15. Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę z zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie szkoły.
16. Dokumentacje przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.
17. W przypadku udziału ucznia w kilku projektach uczeń może zdecydować o wyborze projektu, który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum w terminie do 30 maja w ostatnim roku nauki w gimnazjum.