Relacja

Szczegóły


FE_POWER_poziom_pl-1_rgb

Lokalny sycylijski rynek pracy - wycieczki zawodoznawcze 

uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszęcinie podczas mobilności 24-30.11.2019 Santa Flavia 

projekt ,,Moje miejsce w świecie" Ponadnarodowa mobilność uczniów POWER 

 

     Głównym celem projektu jest przygotowanie naszych uczniów do podjęcia przemyślanych decyzji związanych z wyborem przyszłej szkoły/zawodu. Decyzji opartej na znajomości swoich predyspozycji, zainteresowań, różnorodności zawodów, znajomości polskiego i europejskiego rynku pracy.   

     Podczas mobilności uczniowie w grupie międzynarodowej uczestniczyli w zajęciach z zakresu preorientacji zawodowej, porównywali swoje zainteresowania zawodowe, ścieżki kształcenia w wybranych zawodach, lokalny rynek pracy, przygotowywali dokumenty aplikacyjne, uczestniczyli w rozmowie kwalifikacyjnej. 

     Wyjazd przyniósł nam wiele cennych doświadczeń w tym przede wszystkim związanych 

z poznaniem nowych, ciekawych i mało spotykanych dla nas zawodów. 

     Pierwszego dnia pobytu uczestnicy mobilności odwiedzili dwa lokalne zakłady pracy w Casteldaccia. Pierwszym z nich była największą na Sycylii winiarnia, gdzie zaprezentowana została nam m.in. historia rodziny Giuseppe Alliata oraz ich firmy produkującej lokalne wino z winogron uprawianych w okolicy. 

 

Następnie wszyscy udali się do kolejnej manufaktury, gdzie produkowana jest oliwa z oliwek. Pracownik firmy zaprezentował z dużymi szczegółami proces tłoczenia oliwy. Oliwki trafiają do leja, potem na taśmie transportowane są do myjni, która oddziela oliwki od liści, jednocześnie myjąc je. Następnie oliwki były dostarczone do mielarki. Ostatnim krokiem było prasowanie powstałej masy pod dużym ciężarem, w wyniku czego oddzielono wodę od oliwy. 

Pierwszego dnia uczestnicy mobilności nie tylko zobaczyli proces tłoczenia oliwy, ale mogli również spróbować jej ze świeżym sycylijskim chlebem.

 

     W drugim dniu mobilności odwiedziliśmy słynny teatr Massimo w stolicy regionu Palermo. Trzeci pod względem wielkości teatr w Europie słynny jest głównie z perfekcyjnej akustyki. Przewodnik, który oprowadzał nas po teatrze przybliżył nam również pracę tenora i tancerza baletowego, których mogliśmy podziwiać podczas próby do spektaklu. Uczniowie mieli okazję przeprowadzić wywiad ze słynnym włoskim tenorem Teatru Massimo i La Scala (absolwentem szkoły przyjmującej).

     Pracownia porcelany to kolejne ciekawe, potencjalne miejsce pracy które odwiedziliśmy podczas mobilności. Rodzinna mała pracownia otwarta została w Bagheria w 1985 roku. Podczas wizyty uczestnicy poznali niżej opisany proces produkcji porcelany. Porcelana wytwarzana jest z gliny, która jest najpierw formowana, potem musi wyschnąć, a po wyschnięciu wypalana jest w piecu przez  7 - 8 godzin w temperaturze 920°C. Wypalony produkt malowany jest farbą wodną, całość pokrywa się pyłkiem szklanym i ponownie wypala w piecu. Ręczne wykonanie tradycyjnego wazonu (figurki w kształcie głowy) wymaga dużej wprawy oraz zręczności i zajmuje około tygodnia. Produkty z porcelany cieszą się tutaj dużą popularnością.

     Podczas pobytu w Santa Flavia uczniowie odwiedzili również lokalne muzeum oraz ruiny 

z czasów starożytnych. Wchodząc na szczyt góry mogli zobaczyć starożytny amfiteatr, 

w którym były wystawiane sztuki. Ruiny starożytnego teatru, pochodzące z III wieku przed naszą erą, podziwiać mogliśmy również w Taorminie. Wprawdzie wydaje się, że podobnych atrakcji jest tu bardzo dużo, to jednak ten położony na zboczu góry amfiteatr, oferuje przepiękne widoki na morze, wschodnie wybrzeże Sycylii, góry czy Etnę.

 

     Zawodem bardzo popularny w odwiedzanej przez nas części Sycylii jest zawód rybaka, stąd pomysł na naszą kolejną wizytę w pięknym rybackim muzeum "DELL ACCIUGA". Gdzie zaprezentowano nam wiele różnych narzędzi rybackich oraz ciekawostek dotyczących ich wynalezienia i zastosowania. Całą wycieczkę urozmaicał przewodnik, który opowiadał lokalne legendy i śpiewał morskie piosenki. 

    Największą atrakcją wyjazdu była wycieczka na piękną Etnę, największy czynny wulkan znajdujący się w Europie. Króluje nad całą wyspą, mierząc około 3340 m n.p.m. Co prawda zobaczyliśmy tylko 3 z 250 kraterów tego wulkanu, ale to wystarczyło, aby nas wszystkich zachwycić. Przy okazji dzięki przewodnikowi poznaliśmy zawód sejsmologa. 

 

    Udział w projekcie jest dla jego uczestników cennym doświadczeniem, w ich pierwszym zawodowym portfolio znajdzie się certyfikat potwierdzający mobilność oraz Europass Mobilność. Certyfikaty i Europassy wydane zostały na drukach honorowanych przez wszystkie kraje Unii Europejskiej, w językach: polskim i angielskim.

Opracowali:

Uczestnicy mobilności wraz z opiekunem Dorotą Kała- Kubisz

 

Wycieczki zawodoznawcze - program POWER

Szczegóły


Poznanie lokalnego rynku pracy - wycieczki zawodoznawcze, 

spotkania z przedstawicielami zakładów pracy.  

     W ramach projektu ,,Moje miejsce w świecie”  realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego  Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uczestnicy projektu odwiedzali lokalne zakłady pracy i spotykali się z przedstawicielami różnych grup zawodowych, poznając tym samym lokalny rynek pracy. 

     Projekt realizowany jest w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszęcinie w okresie od 01.09.2019 do 31.08.2020 głównym jego założeniem jest przygotowanie jego uczestników do wyboru ścieżki kształcenia/zawodu zgodnej z zainteresowaniami 

i rozpoznanymi predyspozycjami zawodowymi

     Pierwsza 15 -to osobowa grupa uczestników w ramach przygotowania do mobilności,      w okresie od 01.10.2019 do 22.11.2019 odwiedziła następujące zakłady pracy: 

- Powiatowy Urząd Pracy – uczniowie dowiedzieli się jakie czynniki wpływają na rynek pracy i jak przewidywać zmiany zachodzące w tym obszarze. Po wycieczce opracowali dokument o zawodach deficytowych, nadwyżkowych i zrównoważonych w naszym regionie.

 


 

- Publiczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Lublińcu - uczestnicy poznali wachlarz zawodów osób tam zatrudnionych, dowiedzieli się na czym polega praca pedagoga, psychologa, logopedy, fizjoterapeuty oraz doradcy zawodowego, zobaczyli sale terapeutyczne, ,,niebieski pokój” czyli pokój przesłuchań dla dzieci oraz sale fizjoterapeutyczne.

                                             


 

- Zakład produkcyjny LENTEX S.A.  - producenta elastycznych wykładzin mieszkaniowych i obiektowych z PCV oraz producenta włóknin. To firma łącząca ponad 100 – letnią tradycję z nowoczesnością, czego efektem jest znana marka i ugruntowana pozycja firmy na rynku w kraju i za granicą. Firma dostarcza produktów do branży motoryzacyjnej, sanitarno-higienicznej, technicznej, budowlanej, meblarskiej, odzieżowej, obuwniczej, ogrodniczej czy filtracyjnej. Uczestnicy projektu poznali różne stanowiska pracy w tym zakładzie oraz zakres obowiązków osób je wykonujących

Wizyta ta była cennym doświadczeniem dla uczestników projektu, ponieważ Kierownik Działu Personalnego przeprowadził z nimi rozmowę kwalifikacyjną (pierwszą w ich życiu).

 

                          

 

- ZELKOT – Brzezina, Urzynicok Sp.j.  - podstawą działalności firmy  jest produkcja elementów kotłów energetycznych i ciepłowniczych ze stali węglowych nisko 

i wysokostopowych, głównie dla energetyki zawodowej i przemysłowej. Produkowane przez firmę zespoły pracują w kotłach opalanych węglem kamiennym, brunatnym, gazem, biomasą, papierniach jak również w instalacjach termicznej utylizacji odpadów. 

Lokalna firma prężnie się rozwija, stawia na rozwój pracowników, oferuje bardzo dobre warunki zatrudnienia. 

 

 

- Kuźnia "Zoriabresk" - lokalna firma  używająca głównie tradycyjnych technik kowalskich, produkująca również wyroby ślusarskie jak ogrodzenia, balustrady, klatki schodowe i wiele innych. Uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach kowalstwa artystycznego, każdy mógł też spróbować swoich sił - oczywiście pod czujnym okiem kowala p. Janusza Kosmały. Przekonując się jak trudna i wymagająca jest praca kowala, dająca zarazem mnóstwo satysfakcji. 

 

 

- Studio Pięknego Ciała Lubliniec - firma zapewniająca kompleksowe usługi z zakresu pielęgnacji ciała. Uczestnicy projektu  brali udział w warsztatach fryzjersko - kosmetycznych oraz warsztatach treningu personalnego. Mieli okazję przekonać się osobiście jak wygląda praca fryzjera, kosmetyczki, stylistki paznokci jak również  praca trenera personalnego. Dowiedzieli się jak i gdzie szukać pracy w tym zawodzie, ile można zarobić i od czego zależy wynagrodzenie oraz jak założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą. 

 

      

     25 października 2019 r. zorganizowaliśmy w naszej szkole warsztaty preorientacji zawodowej umożliwiając uczniom spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.  Nawiązana w tym roku współpraca zaowocowała wizytą wielu ciekawych osób, które z wielką pasją prezentowały wykonywane przez siebie zawody: agent nieruchomości, pracownik biura podróży, cukiernik, designer, strażak, pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koszęcinie, pracownik kantoru wymiany walut, pielęgniarka, instruktor prawa jazdy, asystentka stomatologiczna, sekretarka Zespołu Szkolno - Przedszkolnego 

w Koszęcinie, pracownik Lasów Państwowych - Nadleśnictwa Koszęcin.

 

Opis: Opis: http://www.koszecin.edu.pl/images/inne/az2.JPG

     

     Funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie wymaga dużej aktywności i wiedzy 

o rynku pracy, rynku edukacyjnym i o sobie samym. Podjęte działania pozwolą na wyposażenie uczestników projektu w wiedzę, umiejętności i kompetencje potrzebne, 

aby odnaleźć się na współczesnym rynku pracy. 

Opracowała: Dorota Kała - Kubisz

 

Dzieciaki do rakiet KONKURS

Szczegóły

SP im. Jana Pawła II w Koszęcinie przystąpiła do ogólnopolskiego konkursu pn.”Dzieciaki do Rakiet”, promującego aktywność wśród dzieci, ich rodziców i nauczycieli. Nagrodą w konkursie jest zestaw sprzętu do nauki gry w tenisa w ramach lekcji wychowania fizycznego, tzn. piłki, siatki, rakiety oraz przygotowanie ściany na terenie szkoły do gry w tenisa.

 

W konkursie zostanie wyłonionych łącznie 60 zwycięzców, przy czym 50 zwycięzców zostanie wybranych w głosowaniu, a 10 zwycięzców wyłoni kapituła konkursowa.

 

Głosowanie odbywać się będzie od 14 listopada od godz. 00:01 do 30 listopada do godz. 23:59. 

Aby oddać ważny głos należy:

  1. Wybrać nasz filmik (NASZ FILM <<kliknij tutaj>>)
  2. Kliknąć w przycisk „Głosuj” zlokalizowany pod nim.
  3. Podać aktywny adres e-mail, na który zostanie wysłana wiadomość zawierająca link potwierdzający udział w głosowaniu.
  4. Rozwiązać zadanie weryfikacyjne ReCaptcha.
  5. Kliknąć przycisk "Oddaj głos". 
  6. Sprawdzić skrzynkę pocztową oraz kliknąć w link potwierdzający.

 

Po kliknięciu w link potwierdzający, głos zostanie zaliczony. 

Jeden adres e-mail może być wykorzystany raz dziennie. 

 

Głosujmy!!! Nagrody czekają!!!

 

Udostępnij film na facebooku

Nowy numer szkolnej gazetki internetowej

Szczegóły

Właśnie ukazał się pierwszy numer naszej szkolnej gazetki publikowanej w formie elektronicznej -

jeszcze bez nazwy, ale pełen ciekawych informacji i artykułów nie tylko dla dzieci i młodzieży naszej szkoły,

ale także dla rodziców. Życzymy miłej lektury: https://issuu.com/annafranke/docs/numer_1

Projekty międzynarodowe w naszej szkole

Szczegóły

Projekty międzynarodowe realizujemy w szkole podstawowej już od 2010, jednak ten rok jest wyjątkowy - mamy aż 3 projekty Erasmus+, na które otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. A oto one:

  1. Kontynuujemy projekt “Create, share, learn” do sierpnia 2020 roku. Uczniowie poznają tajniki robotyki, drukowania 3D i majsterkowania. Już pracowaliśmy z urządzeniami Raspberry PI ucząc się programowania w aplikacji Scratch. Odwiedziliśmy naszych partnerów projektu we Włoszech, Portugalii i Grecji. Niebawem, bo już 21 października rozpocznie się wizyta u nas, a na wiosnę mamy wyjazd do Rumunii i Bułgarii. Tak więc jeszcze sporo przed nami.

Można odwiedzić naszego bloga projektu: https://createwithraspberrypi.home.blog/

oraz twinspace pod adresem: https://twinspace.etwinning.net/65400/home

 

  1. Od 1 września rozpoczynamy projekt “The Green Planet Film Festival”, gdzie główną tematyką jest ochrona środowiska. Wszelkie nasze prace związane z tym tematem będziemy nagrywać i tworzyć  filmiki. Naszymi partnerami projektu jest Hiszpania, Portugalia i Włochy. Będzie ciekawie.

Na razie jest tylko twinspace pod asdresem: https://twinspace.etwinning.net/85585/home

 

  1. I jeszcze jeden :) Be Smart, czyli “Be Supportive Mindful Active Responsible Tolerant”, w którym uczniowie poprzez interdyscyplinarne nauczanie będą rozwijać swoje wielorakie inteligencje - każdy znajdzie coś dla siebie, bo każdy jest inny, ma swój styl uczenia się, swoje zainteresowania i uzdolnienia.

Grupę partnerską tworzą szkoły z Litwy, Turcji, Rumunii i Północnej Macedonii. I twinspace projektu to:

https://twinspace.etwinning.net/93202/home

Teraz czeka nas ciężka, ale jakże interesująca i kreatywna praca.   

Festyn ekologiczny w Kalinie

Szczegóły

26 września zostaliśmy zaproszeni na festyn ekologiczny do Zespołu Parków Krajobrazowych “Lasy nad Górną Liswartą” w Kalinie. Zorganizowano dla nas wiele atrakcji. Uczniowie klas czwartych brali udział w konkurencjach sprawnościowych, obejrzeli filmy edukacyjne oraz wysłuchali prelekcji związanej z ochroną środowiska. 

Klasa IVb zdobyła puchar Mistrzów Ekologii. To był bardzo ciekawie spędzony dzień, a Kalinę będziemy odwiedzać częściej!

 

 

 

 
 

Sprzątanie Świata 2019

Szczegóły

W piątek, 20 września, kiedy na całym globie będzie rozpoczynało się „Sprzątanie Świata”, my sprzątaliśmy las. Prezydent RP Andrzej Duda wraz z Lasami Państwowymi zainicjował akcję „#SprzątaMy Las”.Klasa VIII wraz z nauczycielami oraz z pracownikami Nadleśnictwa Koszęcin zbierała śmieci w okolicy GOSIR-u w Koszecinie. 

Przy okazji uczniowie mieli okazję wymienić informacje z pracownikami Służby Leśnej oraz przypomnieć sobie pospolite gatunki drzew i grzybów.

Zwróciliśmy uwagę na dużą ilość śmieci w okolicach ścieżek i parkingów.

Dlatego apelujemy! Szanujcie nasz las aby mogły w nim wypoczywać następne pokolenia!

 

Projekt nabór

Szczegóły

09.09.2019r.

Projekt “Moje miejsce w świecie” 

projekt POWER  „Ponadnarodowa mobilność uczniów” 

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszęcinie

01.09. 2019 - 31.08.2020

 

ZAPROSZENIE DO UDZIAŁU 

 

      W związku z zakwalifikowaniem się naszej szkoły do Projektu POWER „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, serdecznie zapraszamy chętnych uczniów klas VI-VIII do udziału w naszym projekcie.

      Celem głównym naszego projektu ,,Moje miejsce w świecie” jest umożliwienie uczniom poznania swoich predyspozycji zawodowych, ścieżki kształcenia poszczególnych zawodów, nabycie przez nich nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego, jak również wzmocnienie kompetencji kluczowych tj. nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się itp. 

Spośród chętnych uczniów zostanie wyłoniona tzw. grupa projektowa - 30 osób, według następujących kryteriów, które punktowane będą w skali od 1-3 pkt.

Kryteria wyboru uczniów do udziału w projekcie:

- komunikatywna znajomość języka angielskiego - rozmowa kwalifikacyjna z nauczycielem języka angielskiego (punkty 1-3)

- co najmniej dobra ocena z zachowania (1pkt. ocena dobra, 2 pkt. ocena bardzo dobra, 3 pkt. ocena wzorowa),

- zaangażowanie w  życie klasy i szkoły (punkty od 1-3, pod uwagę weźmiemy  informacje dotyczące zachowania ucznia, które znajdują się w dzienniku elektronicznym takie jak: udział w akademiach, uroczystościach szkolnych, reprezentowanie szkoły w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, udział w realizacji programów szkolnych z różnych projektów, działań wynikających z Programu Wychowawczego, udział i wsparcie organizowanych w szkole i społeczności lokalnej akcji np. zbiórka nakrętek, Góra grosza, koncerty i akcje charytatywne),

- wysoka kultura osobista, koleżeńskość, niesienie pomocy słabszym kolegom i  życzliwość dla innych (punkty od 1-3, pod uwagę weźmiemy informacje dotyczące zachowania ucznia, które znajdują się w dzienniku elektronicznym takie jak: prace w

kole wolontariatu, szkolnym kole PCK, pomoc koleżeńska w nauce potwierdzone pozytywnym wynikiem np. na sprawdzianie, zgłoszenie nauczycielowi sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu danej uczennicy/danego ucznia, oddanie znalezionej  rzeczy, szczególnej ocenie poddamy brak uwag dotyczących używania wulgaryzmów i innych uwag dotyczących nieodpowiednich

zachowań w stosunku do innych), 

- wykonanie dwóch działań projektowych również ocenianych w skali od 1 do 3 punktów każde: logo projektu, reklama wybranego lokalnego produktu.

Pod uwagę weźmiemy również: 

- kreatywność, otwartość, chęć do podejmowania nowych wyzwań,  

- gotowość do występów publicznych i pracy w grupie w języku angielskim,

- odpowiedzialność, dbałość o dobro swoje i innych. 

      Po wyłonieniu grupy 30 osobowej uczniowie losować będą  mobilność, w której wezmą udział i do której będą się przygotowywać. W ten sposób powstaną  dwie grupy 15 osobowe. Pierwsza z grup będzie miała większy wkład w przygotowanie założonych materiałów, druga grupa z kolei w zestawienie ich z rezultatami działań z pierwszej mobilności.

      W ramach działań przygotowawczych uczeń będzie (minimalna ilość godzin na przygotowanie uczestnika -20) m.in.: tworzyć filmy, prezentacje dotyczące naszego kraju, szkolnictwa i lokalnego rynku pracy, przygotowywać się do prezentacji polskiego rynku pracy podczas mobilności, organizować spotkania i wywiady z pracownikami szkoły, przedstawicielami lokalnych instytucji, przygotować wywiad z pracownikiem szkoły w języku angielskim, pisać podania, CV, listy motywacyjne w języku ojczystym i języku angielskim. Przygotowywanie obejmuje przygotowanie językowe, kulturowe, pedagogiczne i merytoryczne.

      Nauczyciele/opiekunowie projektu natomiast wybierać będą wspólnie z uczniami kwestionariusze samooceny i testy zainteresowań zawodowych oraz będą je dostosowywać na potrzeby zajęć prowadzonych w grupie międzynarodowej, stworzą testy w formie on-line. 

      W projekcie zaplanowano dwa wyjazdy zagraniczne (mobilności) podczas, których uczniowie prezentować będą efekty swojej pracy. Opiekunowie zaś prowadzić będą zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej z wykorzystaniem przygotowanych kwestionariuszy i testów zainteresowań zawodowych, przybliżając tym samym polskie metody pracy związane z przygotowaniem uczniów do wyboru ścieżki kształcenia/zawodu.

      Poprzez wyjazdy zagraniczne i międzynarodową współpracę uczniowie i nauczyciele będą rozwijać swoje umiejętności językowe i poznają rynek pracy za granicą. 

      Każdy z uczniów zakwalifikowanych do projektu założy Portfolio – segregator z materiałami, które wykonywać będzie w  trakcie przygotowania do mobilności. Portfolio stanowić będzie prezentację dokonań danej osoby, jedną z informacji tam zgromadzonych będzie ocena, która uczeń otrzymał podczas rekrutacji do udziału w projekcie.  

    Osoby zainteresowane proszę o zgłaszanie się u nauczycieli:

p.Dorota Kała-Kubisz, p.Anna Franke                              

 
   
Projekty "My Future Is Up to Me" i "Me - a small living part of the incredible world"
Program Comenius "Uczenie się przez całe życie" 
przykładem dobrej praktyki

 
 
 
 
   
© ALLROUNDER